torsdag 5 januari 2012

Tankar...

Jag följde om än motvilligt med en sväng på stan under mellandagsrean under julledigheten. Jag hade lämnat Kalmar för att fira helgerna i huvudstaden. Jag hade halsduken löst hängande runt halsen och min höstrock var öppen. Jag njöt av värmen när jag gick längst Stockholms gator som om det vore årets första vårdag! Hade det inte varit för julskyltningen hade inget påmint om högtiden så många var i Stockholm för att fira!

Jag klagar sannerligen inte på värmen denna vinter, kanske är jag något orolig över att vädret är en följd av våra koldioxidutsläpp. Men en och annan jag pratar med önskar sig snö, det hör julen till och det blir dessutom ljusare ute med vit mark.
Det må vara sant, och personligen är jag nog snarare en höst- och vintermänniska än en sommarfågel. Jag brukar njuta när hösten gör sitt intåg, efter en fartfylld sommar är det ofta skönt att dra ner på tempot lite. Jag försöker njuta av det snarare än deppa över att sommaren är över. Allt har sin tid.

Så när snö fattas på gatorna, dra nytta av mörkret! Unna dig möjligheten det ger och avsätt tid för dig själv. Om än för bara några minuter på kvällen innan du ska sova. Jag tänder gärna ett par värmeljus i lägenheten innan jag sjunker ner i min favoritfåtölj med en bok. Det tempo TV:n erbjuder finns alltid där ändå, det går ingenstans. Så gör som jag, tillåt dig att sänka pulsen, försvinn in i en värld bara böcker kan erbjuda och bli behagligt stimulerad. Rätt vad det är så är våren här igen!

Robert Datmo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar